E-legitimation
E-legitimation
Med en e-legitimation kan du enkelt sköta dina a-kasseärenden i Mina sidor. Du skriver under och skickar in dina tidrapporter direkt på webben snabbt och säkert. Dessutom får du ditt beslut och därmed dina pengar snabbare.
Vad är e-legitimation?
En e-legitimation är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation till exempel ett ID-kort. Du använder den för att legitimera dig på internet när du är i kontakt med myndigheter och företag. Du kan till exempel använda din e-legitimation för att sköta dina bankärenden, göra flyttanmälan, deklarera, anmäla vård av sjukt barn och mycket mer.
Så skaffar du e-legitimation
Du som är internetkund hos en bank laddar ner e-legitimationen genom att logga in på bankens webbplats och följa de instruktioner som du får där. För dig som inte är internetkund hos en bank finns möjlighet att skaffa e-legitimation hos Telia.
Om du har ett giltigt svenskt personnummer kan du besöka ett Nordeakontor och få ett kort laddat med en e-legitimation. Det är gratis och du behöver inte vara kund hos Nordea.
Du kan också logga in om du har Freja. Freja är en av två statligt godkända e-legitimationer. Den är bankoberoende och fungerar även för de som har samordningsnummer.