Behöver du hjälp? Vi finns här för dig!

Vår informatör Linda berättar vad hon kan göra för att hjälpa dig med ditt ärende.

Linda är en av våra informatörer. Hon svarar i telefon, på meddelanden i Mina sidor och chatten, handlägger ansökningar om medlemskap och utträde samt handlägger meddelanden från Arbetsförmedlingen.

Vilka är det som jobbar på A-kassan Vision?


Sammanlagt är vi ungefär 40 anställda, varav sju informatörer och 19 utredare. Vi arbetar alla med att dagligen ge våra 147 000 medlemmar bästa möjliga service. Informatörerna har den första kontakten med våra medlemmar. Vi beslutar bland annat om medlemskap och svarar på frågor om allt som rör medlemskapet och ersättning. Utredare fattar beslut om ersättning, beräkningar ersättningen och hanterar andra typer av ärenden som kan uppkomma under ersättningsperiodens gång.

Hur har det varit att arbeta i en pandemi?


Det har varit utmanande. När arbetslösheten steg under pandemin fick vi in väldigt många ansökningar, både om medlemskap och ersättning. Vi har precis som en del av våra medlemmar främst arbetat hemifrån under pandemin. Det har varit en omställning att sitta hemma och arbeta på distans. Det är annorlunda att inte träffa kollegorna fysiskt varje dag och att behöva ha alla möten på distans, men i det stora hela har allt fungerat väldigt bra, speciellt tekniken. Jag tror ändå att det är viktigt för den sociala gemenskapen att träffas fysiskt och jag ser fram emot att träffa mina kollegor mer nu framöver när restriktionerna börjar lätta.

Berätta, vilken är den vanligaste frågan du får?


Den vanligaste frågan är hur man gör för att söka ersättning. Det är egentligen ganska enkelt, man skriver in sig på Arbetsförmedlingen och skickar in en ansökan om ersättning på Mina sidor. Sedan är det även många som undrar hur det går med deras ärenden.

Ibland kan det dröja innan man får ett beslut, varför?


Vi har en kö som vi plockar ärenden från. Beroende på hur många ärenden som finns i kön kan det dröja innan vi börjar behandla en ansökan. Om det saknas handlingar i ärendet kan det också ta längre tid att handlägga.

Vad kan man själv göra får att få ersättningen så snabbt som möjligt?


Jag skulle säga att man ska hålla koll på sin Att göra-lista på Mina sidor. Där står det vilka handlingar som man behöver in. När Att göra-listan är tom har man oftast skickat in allt som behövs och då kan vi ta ett beslut så fort vi börjar handlägga ärendet.

Många undrar varför inte Att göra-listan uppdateras när man skickar in intyg. Hur är det egentligen med den saken?


Många gånger blir det dubbletter på Mina sidor. Då försvinner bara ena uppgiften när man har slutfört något. Om man laddar upp en handling i fliken “E-tjänster/Ladda upp” på Mina sidor försvinner inte heller uppgiften från Att göra-listan. Man behöver dock aldrig ladda upp samma handling två gånger.

När får man sin ersättning?


Man får sin första utbetalning veckan efter att vi tagit beslut om ersättning. Vi har utbetalningar varje torsdag. Man ska helst fylla i tidrapporter löpande varje måndag. Alla tidrapporter som kommer in till oss en måndag betalas ut på torsdagen samma vecka. 

 

Publicerad: