När du söker ersättning första gången
Vi kan se att arbetslösheten bland våra medlemmar har stigit på grund av covid-19 och vi har därför lite längre handläggningstider än vanligt.
Idag handlägger vi ärenden som kom till oss den 28 oktober, vilket innebär att det dröjer ungefär två veckor innan vi börjar handlägga ärendet. En del ärenden kan vi ta beslut i direkt, andra behöver vi komplettera och då tar det längre tid innan man får sin ersättning. Den vanligaste anledningen att ett ärende behöver kompletteras är att det saknas uppgifter på arbetgivarintyget.
Vi gör allt vi kan för att ditt ärende ska gå så snabbt som möjligt; vi har bland annat anställt fler handläggare, vi arbetar övertid och vi ser även över våra arbetssätt.
Hör gärna av dig till oss om du behöver hjälp. Jag vill att du i kontakten med oss ska få ett trevligt bemötande och samma sak önskar jag för mina medarbetare.
Vänliga hälsningar,
Sophie Lundin Jansson
Kassaföreståndare