Du är här: Hem/Så gör du
Lyssna

Så gör du

Vi vet att du, om du blir arbetslös, vill att ditt ärende ska handläggas snabbt och rättssäkert. För att vi ska kunna göra det är det viktigt att vi får in handlingar som vi kan grunda vårt beslut på.

På denna sida ger vi instruktioner om hur du söker ersättning, och vilka handlingar du ska skicka in. Använd också gärna vår checklista så blir det lättare att göra rätt.

Tänk på det här innan du skickar in handlingarna:

  • Det ska finnas personnummer på alla handlingar du skickar in. Tänk på att det inte alltid är du som får fylla i det.
  • Inträdesansökan, Anmälan om arbetslöshet och Arbetsgivarintyg ska vara i original.
  • Använd inte tipp-ex på Arbetsgivarintyget.
  • Häfta inte handlingarna.
  • Skriv meddelanden på A4-papper eller direkt på handlingen.
  • Frankera rätt så att dina handlingar inte fastnar hos posten.

Steg för steg

Följ instruktionerna så ökar du chansen att snabba på ditt ärende.

  • 1. Anmäl dig på Arbetsförmedlingen

    Det första du ska göra om du blir arbetslös är att anmäla dig på Arbetsförmedlingen. Eftersom du bara kan få ersättning för dagar som du är anmäld på Arbetsförmedlingen är det viktigt att du anmäler dig den första arbetslösa dagen eller så fort som möjligt.

  • 2. Du får information

    Vi skickar information om arbetslöshetsförsäkringen och Mina sidor till dig. Det är på Mina sidor du fyller i och skickar dina kassakort.

    För att använda Mina sidor behöver du ha en e-legitimation, till exempel ett BankID.

    Kan du inte använda Mina sidor ringer du till oss så skickar vi papperskassakort.

  • 3. Fyll i Anmälan om arbetslöshet

    Fyll i blanketten Anmälan om arbetslöshet. Det gör du enklast på Mina sidor. Det är viktigt att du besvarar alla frågorna. Läs mer om hur du fyller i den på sidan Blanketten Anmälan.

  • 4. Be din arbetsgivare om intyg

    Be din arbetsgivare att fylla i blanketten Arbetsgivarintyg för de senaste 12 arbetade månaderna. Det ska vara den senaste versionen av blanketten och alla punkter ska vara ifyllda.

    Skicka in originalet till oss.

    Har du flera anställningar? Då ska du skicka ett Arbetsgivarintyg för varje anställning.

    Om du inte har arbetat sammanhängande i 12 månader före du blev arbetslös ska du även skicka in intyg för de perioder du inte arbetade.

  • 5. Vi kan också behöva andra intyg

    Beroende på din situation kan vi behöva ytterligare handlingar från dig. På sidan Blanketten Anmälan kan du läsa om vilka handlingar som du ska skicka in. Ring oss om du är osäker.

  • 6. Skicka in handlingar

    Kontrollera att alla uppgifter på dina handlingar stämmer, och att alla punkterna på våra blanketter är besvarade. Skicka därefter in handlingarna till:

    Arbetslöshetskassan Vision
    Fe 53
    930 88 Arjeplog

    Du kan också mejla dem till: info@akassanvision.se

  • 7. Fyll i ditt kassakort

    Kassakorten är din formella ansökan om ersättning. Vi kan inte handlägga ditt ärende förrän vi har dina kassakort.

    Fyll i ditt kassakort för de två första veckorna. Skicka in kassakortet när veckorna har passerat.

  • 8. Beslut från oss

    Vi går igenom dina handlingar och bedömer om du har rätt till ersättning.

    Om vi behöver fler uppgifter från dig kontaktar vi dig. När vi har prövat ditt ärende får du ett skriftligt besked.

  • Kom ihåg att meddela förändringar

    Du ska snarast meddela oss när din situation förändras, men senast inom 14 dagar. Om du lämnar felaktiga uppgifter, eller låter bli att meddela oss när någonting händer dig som påverkar din rätt till ersättning, kan följden bli att du utesluts som medlem.

Senast uppdaterad: 2017-03-19