Du är här: Hem/Så gör du
Lyssna

Så gör du

Vi vet att du, om du blir arbetslös, vill att ditt ärende ska handläggas snabbt och rättssäkert. För att vi ska kunna göra det är det viktigt att vi får in uppgifter som vi kan grunda vårt beslut på.

På denna sida ger vi instruktioner om hur du söker ersättning och vad du ska skicka in. Använd gärna vår checklista så blir det lättare att göra rätt.

Steg för steg

Följ instruktionerna så ökar du chansen att snabba på ditt ärende.

  • 1. Skriv in dig på Arbetsförmedlingen

    Det första du ska göra om du blir arbetslös är att skriva in dig på Arbetsförmedlingen, eftersom du bara kan få ersättning för dagar som du är inskriven.

  • 2. Fyll i Anmälan om arbetslöshet

    Fyll i blanketten Anmälan om arbetslöshet. Det gör du enklast på Mina sidor. Det är viktigt att du besvarar alla frågorna. Läs mer om hur du fyller i den på sidan Blanketten Anmälan.

  • 3. Be din arbetsgivare om intyg

    Be din arbetsgivare att fylla i formuläret Arbetsgivarintyg för de senaste 12 arbetade månaderna på arbetsgivarintyg.nu.

    Har du flera anställningar? Be din arbetsgivare fylla ett Arbetsgivarintyg för varje anställning.

    Om du inte har arbetat sammanhängande i 12 månader före du blev arbetslös ska du även skicka in uppgifter för de perioder du inte har arbetat.

  • 4. Vi kan också behöva andra intyg

    Beroende på din situation kan vi behöva ytterligare uppgifter från dig. På sidan Blanketten Anmälan kan du läsa om vilka handlingar som du ska skicka in. Ring oss om du är osäker.

  • 6. Skicka in handlingar

    Kontrollera att alla uppgifter på dina handlingar stämmer, och att alla punkterna på våra blanketter är besvarade. Skicka därefter in handlingarna till:

    Arbetslöshetskassan Vision
    Fe 53
    930 88 Arjeplog

    Du kan också mejla dem till: info@akassanvision.se

  • 7. Fyll i ditt kassakort

    Kassakorten är din formella ansökan om ersättning. Vi kan inte handlägga ditt ärende förrän vi har dina kassakort.

    Fyll i ditt kassakort för de två första veckorna. Skicka in kassakortet när veckorna har passerat.

  • 8. Beslut från oss

    Vi går igenom dina handlingar och bedömer om du har rätt till ersättning.

    Om vi behöver fler uppgifter från dig kontaktar vi dig. När vi har prövat ditt ärende får du ett skriftligt besked.

  • 8. Kom ihåg att meddela förändringar

    Det är viktigt att du informerar oss om din situation förändras, så snart som möjligt men senast 14 dagar efter att du själv fick reda på förändringen. På så sätt undviker du att ersättning betalas ut fel. Ersättning som betalas ut fel ska betalas tillbaka till oss. Tänk på att ditt medlemskap, alltså din försäkring och din ersättning, kan upphöra om du inte informerar oss om förändringar. 

Senast uppdaterad: 2017-08-24