Du är här: Hem/Vanliga frågor/Medlemskap och avgift?
Lyssna

Medlemskap och avgift?

Medlemskap

  • Hur gör jag för att bli medlem?

    Det enda du behöver göra är att skicka in en inträdesansökan. Det gör du enklast genom att klicka på länken. Du behöver ha en e-legitimation, till exempel ett Mobilt BankID, för att kunna skicka ansökan online.

  • Kan jag byta arbetslöshetskassa?

    Du kan byta till en annan a-kassa om du arbetar eller senast arbetade inom a-kassans verksamhetsområde.

  • Jag ska vara tjänstledig. Kan jag vara med i a-kassan?

    Du ska vara kvar som medlem och du betalar samma avgift.                             

  • Kan jag göra ett uppehåll i mitt medlemskap en tid?

    Nej, det går tyvärr inte. Om du inte vill vara medlem längre måste du begära utträde. Tänk på att du blir ny medlem om du söker inträde igen.                            

  • Jag ska byta a-kassa. Hur gör jag?

    Om du vill bli medlem hos oss skickar du enklast in en inträdesansökan online.

    Vill du att vi hjälper dig att byta a-kassa kryssar du i rutan Jag vill ha hjälp att byta a-kassa. Då ger du oss fullmakt att begära utträde ur din nuvarande a-kassa. Vi kontaktar din nuvarande a-kassa och begär utträde åt dig.

    Om du vill byta till en annan a-kassa är det bäst att du kontaktar den nya a-kassan först eftersom rutinerna kan variera mellan olika a-kassor.

    Avgiften

    • Hur mycket ska jag betala i medlemsavgift?

      Avgiften är 115 kronor per månad.

    • Hur kan jag betala in medlemsavgiften?

      Du kan betala avgiften med avi, autogiro eller e-faktura.

      Inbetalningsavi

      Vi skickar ut inbetalningsavier var tredje månad. Betalningen ska ha kommit till vårt konto senast den sista dagen i månaden som står på avin. Om du betalar via internet ska du ange OCR-nummer. Detta innebär att du först ska ha fått en inbetalningsavi av oss. OCR-nummer står längst ner till vänster på inbetalningsavin.

      Autogiro

      Du kan betala avgiften via autogiro. Klicka på länken för att fylla i ett autogiromedgivande.

      E-faktura

      Du kan, om du vill, välja att betala din avgift via e-faktura.

      Så här gör du som redan har internetbank:

      1. Logga in som vanligt på din internetbank.
      2. Välj E-faktura
      3. Sök oss under namnet Arbetslöshetskassan Vision 
      4. Markera och följ instruktionerna du får
      5. Nästa gång det är dags för betalning kommer ett meddelande upp när du loggar in på din internetbank

      Om du inte har internetbank

      Kontakta din bank för att anmäla dig. Följ sedan instruktionerna enligt 1-5 ovan.

    • Var kan jag se hur mycket jag har betalat in i medlemsavgifter?

      Logga in på Medlemsportalen för att se uppgifterna om ditt medlemskap, inbetalda avgifter med mera.

      På Medlemsportalen kan du även ändra dina adressuppgifter. Lösenord till Medlemsportalen hittar du på din faktura.

    • Varför har jag fått en påminnelse på avgiften när jag har betalat?

      Om du fått en påminnelse så innebär det att du har en eller flera obetalda medlemsavgifter för någon tidigare månad. Alla dina fakturor har samma OCR-nummer. Detta innebär att inbetalt belopp placeras på den äldsta obetalda månaden, vilket kan ha hänt i ditt fall.

      Vi ber dig kontrollera dina inbetalda medlemsavgifter, och betala eventuellt obetalda avgifter. Var särskilt uppmärksam på att du betalar rätt belopp. Ett bra sätt att kontrollera dina gjorda betalningar är att gå in i Medlemsportalen.  

      Vet du att du har betalat in din avgift till oss, måste du skicka in ett bankkvitto på betalningen.

    • Min senaste avgift blev inte dragen eftersom det saknades pengar på kontot. Vad ska jag göra?

      Vi skickar en påminnelse som du ska betala. Har du autogiro dras det alltså inte dubbelt nästa månad.

    • Har mitt autogiro blivit godkänt?

      Ring oss om du är osäker eller kolla med din bank.

    Glömt att betala?

Senast uppdaterad: 2017-08-24