Du är här: Hem/Vanliga frågor/Medlemskap och avgift?
Lyssna

Medlemskap och avgift?

Medlemskap

  • Hur gör jag för att bli medlem?

    Det är lätt att bli medlem, klicka bara på länken. Du behöver ha en e-legitimation, till exempel ett Mobilt BankID, för att kunna skicka ansökan online.

  • Kan jag byta arbetslöshetskassa?

    Du kan byta till en annan a-kassa om du arbetar eller senast arbetade inom a-kassans verksamhetsområde.

  • Jag ska vara tjänstledig. Kan jag vara med i a-kassan?

    Du ska vara kvar som medlem och du betalar samma avgift.  


  • Kan jag göra ett uppehåll i mitt medlemskap en tid?

    Nej, det går tyvärr inte. Om du inte vill vara medlem längre måste du begära utträde. Tänk på att du blir ny medlem om du ansöker om medlemskap igen.

    Du får tillgodoräkna dig tidigare medlemskap, om dessa är sammanhängande. För att undvika ett glapp i ditt medlemskap ska du därför söka ansöka om medlemskap så snart som möjligt. 

  • Jag ska byta a-kassa. Hur gör jag?

    Om du vill bli medlem hos oss skickar du enklast in en inträdesansökan online.

    Vill du att vi hjälper dig att byta a-kassa fyller du i rutan Jag vill ha hjälp att byta. Då ger du oss fullmakt att begära utträde ur din nuvarande a-kassa. Vi kontaktar din nuvarande a-kassa och begär utträde åt dig.

    Om du vill byta till en annan a-kassa är det bäst att du kontaktar den nya a-kassan först eftersom rutinerna kan variera mellan olika a-kassor.

    Avgiften

    • Hur mycket ska jag betala i medlemsavgift?

      Avgiften är 115 kronor per månad.

    • Hur kan jag betala in medlemsavgiften?

      Du kan betala avgiften med avi, autogiro eller e-faktura.

      Inbetalningsavi

      Vi skickar ut inbetalningsavier varje månad. Betalningen ska ha kommit till vårt konto senast den sista dagen i månaden som står på avin. Om du betalar via internet ska du ange OCR-nummer. 

      Autogiro

      Du kan betala avgiften med autogiro. Klicka på länken för att fylla i ett autogiromedgivande.

      E-faktura

      Du kan, om du vill, välja att betala din avgift med e-faktura.

      Så här gör du som redan har internetbank:

      1. Logga in som vanligt på din internetbank.
      2. Välj E-faktura
      3. Sök oss under namnet Arbetslöshetskassan Vision 
      4. Markera och följ instruktionerna du får
      5. Nästa gång det är dags för betalning kommer ett meddelande upp när du loggar in på din internetbank

      Om du inte har internetbank

      Kontakta din bank för att anmäla dig. Följ sedan instruktionerna enligt 1-5 ovan.

    • Var kan jag se hur mycket jag har betalat in i medlemsavgifter?

      Logga in på Mitt medlemskap för att se uppgifter om ditt medlemskap och inbetalda avgifter.

    • Varför står det ett annat belopp på fakturan?

      Om det står ett annat belopp på fakturan innebär det att du har en eller flera obetalda medlemsavgifter för någon tidigare månad. På fakturan finns en specifikation där du kan se vilken månad och vilket belopp avgiften avser.

      Logga gärna in på Mitt medlemskap för att se din betalningshistorik.


    • Min senaste avgift blev inte dragen eftersom det saknades pengar på kontot. Vad ska jag göra?

      På din nästa faktura kommer avgiften som inte blev dragen att stå med. På fakturan finns en specifikation där du kan se vad du ska betala.

      Har du autogiro drar vi två avgifter nästa månad.


    • Har mitt autogiro blivit godkänt?

      Logga in på Mitt medlemskap så kan du se om det har blivit godkänt. Det kommer att stå pappersfaktura tills banken har godkänt ditt autogiro.

      Du kan också ringa oss eller kolla med din bank.

    Glömt att betala?

Senast uppdaterad: 2018-07-03