Du är här: Hem/Vanliga frågor/Mina sidor
Lyssna

Mina sidor

Problem med BankID

  • Min BankID verkar inte fungera

    Det kan bero på att du har en för gammal version av BankID säkerhetsprogram. Hämta och installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet.

    Det kan också bero på att du har en för gammal version av Windows eller MAC OS. Dessa operativsystem får inte några nya säkerhetsuppdateringar och stöds inte längre av BankID säkerhetsprogram. Du behöver uppdaterar till ett nyare operativsystem eller går över till Mobilt BankID.

    Om du använder Firefox och får ett meddelande om att BankID inte kan hittas - följ instruktionen som finns under Dokument.

  • Varför startar inte säkerhetsprogrammet?

    Du  har inte svarat OK eller Tillåt på den fråga som vissa webbläsare ställer innan BankID säkerhetsprogram startas. Detta gör att säkerhetsprogrammet inte startar. Läs mer på sidan Använd nya BankID.

  • Jag har uppdaterat till Windows 8.1 med Windows Update och nu fungerar inte mitt BankID

    Om du har uppdaterat Windows 8.1 med Windows Update måste du hämta och installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet.

    Inloggning

    • Jag kan inte logga in

      Det kan bero på att du har skrivit personnumret i fel format. Personnumret ska skrivas med 12 siffror, det vill säga med årtalet först, och utan bindestreck.

    • Mina Sidor har låst sig. Vad gör jag?

      Om Mina Sidor låser sig måste du vänta en stund, upp till två timmar, innan du kan logga in igen. Vi känner till felet och arbetar på att lösa det.

    • Jag har blivit utloggad

      Av säkerhetsskäl loggas du ut från Mina sidor efter 20 minuters inaktivitet. Innan du loggas ut får du en fråga om du vill fortsätta att vara inloggad eller om du vill bli utloggad. Vid uteblivet svar eller efter 20 minuters inaktivitet kommer Mina sidor att logga ut dig automatiskt.

    Mobil och läsplatta

    • Varför blir det fel när jag fyller i sifferfälten på Mina sidor med min Samsung 4?

      Det är ett känt fel att siffror kastas om eller läggs till i sifferfältet när du använder den inbyggda webbläsaren "Internet" på Samsung 4 på Mina sidor. Detta fel finns även på andra applikationer än Mina sidor.

      För att komma runt problemet väljer du en annan webbläsare, till exempel Google Chrome.

      Du kan även ändra inställningarna i Samsung-tangentbord. Där ska du stänga av "Förutsedd text", åtminstone under den tid som du ska fylla i sifferfälten.

       

       


    • Sidan är grå när jag loggar in med min Iphone eller Ipad. Varför?

      Du har troligen aktiverat Privat surfing på din mobil eller läsplatta. Du måste stänga av det för att Mina sidor ska fungera. Gör så här:

      Öppna Safari och tryck sedan på . Tryck på Privat för att stänga av privat surfning.

    Webbläsare

    • Vad är en webbläsare?

      Webbläsaren är det verktyg du använder för att komma till de platser, de webbsidor, på internet som du vill besöka. Du surfar med din webbläsare.

    • Vilken webbläsare är bäst?

      Mina sidor fungerar bäst i Firefox eller Chrome.

      Mina sidor fungerar med följande webbläsare:

      • Internet Explorer, gärna senaste versionen.
      • Google Chrome, gärna senaste versionen.
      • Firefox, gärna senaste versionen.
      • Safari, gärna senaste versionen.
    • Fungerar Mina sidor med Opera?

      Mina sidor kan fungera med Opera, men vi kan inte garantera att de fungerar korrekt.

    E-legitimation

    Kassakort

    • Har jag skickat in mina kassakort?

      I Mina sidor kan du se om du har skickat in dina kassakort. Titta under fliken kassakort och inskickade kassakort. Om du har skickat in dem precis nu kan du behöva uppdatera innan du ser kassakortet i listan.

      Har du papperskort? Ring oss så hjälper vi dig.

    • Jag försöker fylla i kassakortet för vecka 18 och 19 men får bara upp veckorna 20 och 21. Varför fungerar det inte?

      Det kan bero på att du redan har skapat ett utkast för veckorna 18 och 19. Så fort du klickar på Skapa kassakort så skapas det ett utkast. Kolla under utkast längst ner på startsidan eller på sidan Kassakort.

      För att ta bort ett kassakort klickar du på det så att det öppnas och välj Ta bort.

      Du bör ta bort alla utkast om de är väldigt många. Är det ett enstaka utkast kan du fortsätta på det kassakortet.

    Meddelande

    Utbetalningsspecifikation

    • Jag vill skicka min utbetalningsspec till Bliwa. Hur gör jag?

       

      Det går utmärkt att mejla specifikationen till Bliwa.

      Firefox:

      1. Öppna pdf:en.
      2. Klicka på hämta:
      3. Välj Öppna med Adobe Acrobat (Standard) och klicka på Ok.
      4. Pdf:en öppnas i ett nytt fönster.
      5. Klicka på Arkiv och välj Bifoga till e-postmeddelande.
      6. Klicka på Bifoga.

      Chrome:

      1. Öppna pdf:en.
      2. Klicka på spara:

        Verktygsfältet syns när du för muspekaren över nedre högra hörnet av fönstret.
      3. Leta fram den plats där du vill spara specifikationen, till exempel en speciell mapp eller din dators skrivbord. Tryck sedan på spara.
      4. Öppna pdf:en från din sparade plats.
      5. Klicka på Arkiv och välj Bifoga till e-postmeddelande.
      6. Klicka på Bifoga.

       

    • Jag kan inte läsa min utbetalningsspecifikation!

      Det kan bero på att du har en popup-blockerare aktiverad. När du vill titta på din utbetalningsspecifikation eller dina intyg måste dessa först öppnas i ett nytt fönster. Om du har popup-blockeraren aktiverad går inte det.

      Har du Adobe Reader?

      För att läsa dina brev eller öppna dina utbetalningsspecifikationer måste du ha Adobe Reader installerat på din dator.

      Adobe Reader är gratis och du laddar ner det från Adobes hemsida.

    • Jag vill spara ner en utbetalningsspecifikation. Hur gör jag?

      Om du vill spara ner något från Mina sidor till din dator, till exempel en utbetalningsspecifikation eller ett brev, gör du enklast så här:

      1. Klicka på pdf-länken med höger musknapp och välj "Spara mål som" eller "Spara länk som" (eller motsvarande kommando).
      2. Leta fram den plats där du vill spara specifikationen, till exempel en speciell mapp eller din dators skrivbord. Tryck sedan på spara.

       

    • Om Popup-fönster

      Kontrollera att popup-fönster tillåts i din webbläsare. Vissa tjänster i Mina sidor, till exempel Skriv ut och spara dokument kräver att du tillåter popup-fönster. Så här gör du för att tillåta popup-fönster:

      Internet Explorer

      1. Välj Verktyg.
      2. Välj Internetalternativ.
      3. Välj Inställningar för flikar.
      4. Välj Aktivering av popup-fönster.

      Om du vill tillåta popup-fönster bara på vissa sidor ska du välja Inställningar där du kommer åt inställningarna för blockering av popup-fönster. Där kan du välja vilka sidor du tillåter popup-fönster.

      Firefox

      1. Välj Verktyg.
      2. Välj Inställningar.
      3. Välj fliken Innehåll.
      4. Välj Blockera popup-fönster (Block pop-up windows) under sessionen.

      Safari

      1. Öppna Safari-menyn och klicka på Inställningar.
      2. Klicka på fliken Säkerhet.
      3. Inaktivera Blockera popup-fönster under rubriken Webbinnehåll.

      Google Chrome

      1. Välj Inställningar. 
      2. Välj Visa avancerade inställningar. 
      3. Välj Innehållsinställningar. 
      4. Välj Tillåt alla webbplatser att visa popup-fönster.

       

    Säkerhet

    • Vad ska jag tänka på när jag sitter vid en offentlig dator?

      Mina Sidor visar viss information som PDF-dokument, till exempel betalningsspecifikationer och intyg. Om du sitter vid en offentlig dator bör du tänka på att webbläsaren kan spara en kopia av dokumentet i sin temporära mapp. Vi rekommenderar därför att du rensar webbläsarens temporära mapp när du använder Mina sidor på en offentlig dator.

    Tekniska krav

    • Vilken skärmupplösning är bäst?

      Vi rekommenderar 1024x768 som minsta skärmupplösning för Mina sidor. Högre skärmupplösningar fungerar också bra. Lägre skärmupplösningar kan dock få följderna att saker och ting inte får plats på skärmen, och således blir förskjutna i höjd- och sidled.

    • Fungerar Mina sidor med Linux och Unix?

      Ja, Mina sidor fungerar med Linux och Unix.

    • Är Javascript nödvändigt?

      Ja, Javascript är nödvändigt för många av funktionerna på Mina sidor.

      Om Javascript

      För att Mina sidor ska fungera korrekt måste din webbläsare vara inställd så att den tillåter att Javascript körs. Javascript används på många ställen i Mina sidor och det är därför viktigt att du aktiverar stöd för Javascript för att Mina sidor ska fungera bra.

      Alla webbläsare har Javascript aktiverat som standard när man installerar dem. Gör så här om du skulle behöva aktivera Javascript på din webbläsare:

      - Internet Explorer

      - Google Chrome

      - Firefox

      - Safari

        1. Öppna Safari-menyn och klicka på Inställningar.

        2. Klicka på fliken Säkerhet.

        3. Klicka på Aktivera Javascript.

    • Används Cookies?

      Ja, temporära cookies (s.k. sessionscookies) används av Mina sidor, och webbläsaren måste vara inställd att acceptera cookies för att Mina sidor skall fungera korrekt. Mina sidor sparar ingen personlig information via cookies.

      Om cookies

      För att du ska kunna upprätthålla en dialog med Mina sidor krävs att din webbläsare accepterar cookies.

      Från den 25 juli 2003 gäller lagen om elektronisk kommunikation. Enligt den lagen ska den som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till och ges möjlighet att vägra sådan användning.

      En cookie är en liten textfil med information som ger ett tekniskt stöd som på olika sätt syftar till att förbättra för användarna vid besök på en webbplats. Denna textfil läggs på webbanvändarens dator.

      Det finns två typer av cookies – permanenta och temporära. På Mina sidors webbplats används enbart den temporära typen, så kallade sessionscookies. Vid besök på Mina sidors webbplats skickas cookien mellan användarens dator och Mina sidors webbserver för att bland annat underlätta navigering. Cookien försvinner efter avslutat besök. Mina sidor sparar ingen personlig information via cookies och information om besökaren kan inte spåras.

    • Behövs Java?

      Nej, Java används inte.

Senast uppdaterad: 2017-08-24