Gå till huvudinnehållet Gå till menyn
Gå till startsidan

Månadsansökan och tidrapport

Jag har arbetat

Jag har fått ett heltidsjobb

Nuvarande försäkringen

Grattis! Skicka in månadsansökan för den sista tiden du söker ersättning som vanligt.

Kom ihåg att meddela Arbetsförmedlingen att du inte söker ersättning längre.

Gamla försäkringen

Kom ihåg att meddela Arbetsförmedlingen att du inte söker ersättning längre.

Skicka in tidrapporten för den sista tiden du söker ersättning som vanligt. Du behöver därefter inte skicka in fler tidrapporter. Tänk på att om du påbörjar en anställning mitt i en vecka så måste du fylla i samtliga dagar på tidrapporten, även lördag och söndag. Arbetade du inte på helgen ska du fylla i arbetslös.

Om du inte har skickat in Arbetsgivarintyg för arbete du har utfört under tid med ersättning behöver du skicka in det. Arbetsgivarintyget fylls i av din arbetsgivare och finns på arbetsgivarintyg.nu.

Jag har fått ett deltidsjobb

Nuvarande försäkringen 

Du behöver skicka in en kopia av ditt anställningsbevis. Det är viktigt att vi får det så att vi, om det behövs, kan hjälpa dig att fylla i månadsrapporten rätt från början.

Det är viktigt att du fyller svarar på alla frågor i månadsansökan och redovisar vad du har tjänat.

Gamla försäkringen

Du behöver skicka in en kopia av ditt anställningsbevis. Det är viktigt att vi får det så att vi, om det behövs, kan hjälpa dig att fylla i tidrapporten rätt från början.

Det är viktigt att du fyller i alla timmar du har arbetat, även om du har jobbat kvällar, nätter eller helger, på dina tidrapporter. Det är också viktigt att du fyller i de arbetade timmarna på den dag du arbetade.

Jag har inte kunnat söka jobb

Jag har haft föräldrapenning

Om du har sökt sjukpenning, föräldrapenning, ersättning för vab eller annan ersättning från Försäkringskassan ska du fylla i det under Ersättning från Försäkringskassan.

Jag har varit sjuk

Nuvarande försäkring

  • Om du har sökt sjukpenning ska du fylla i det under Ersättning från Försäkringskassan.
  • Om du har fått sjuklön från en arbetsgivare ska du fylla i det som inkomst av arbete.
  • Om du har varit sjuk utan ersättning ska du fylla i det som Dagar du inte kunnat söka eller ta arbete.

Gamla försäkringen

Fyll i de dagar du varit sjuk på tidrapporten, oavsett om du fått sjuklön eller sjukpenning. 

Om du har en anställning med en omfattning i procent ska du fylla i anställningens omfattning i procent och de dagar du är sjuk.

Jag har varit utomlands

Dagar du är utomlands ska du fylla i som Dagar du inte kunnat söka eller ta arbete. Detta gäller både vardagar och helger.

Jag har inte kunnat söka jobb

Om du inte har kunnat ta arbete för att du exempelvis har varit sjuk eller tagit hand om barn utan ersättning, varit på resa, varit utomlands utan att arbeta, om du varit upptagen av andra personliga skäl ska du fylla i det som Dagar du inte kunnat söka eller ta arbete. Detta gäller både vardagar och helger.

Månadsansökan eller tidrapport

När kan jag skicka in min månadsansökan eller tidrapport?

Nuvarande försäkring

Du kan skicka in månadsansökan efter att hela månaden har passerat.

Gamla försäkringen

Du kan skicka in tidrapporten efter att hela veckan har passerat.

Ska jag fylla i en tidrapport eller en månadsansökan?

Du kan se om du ska fylla i en månadsansökan eller en tidrapport när du loggar in i Mina sidor. 

Jag har fyllt i fel

Jag har missat att fylla i att jag har arbetat!

Nuvarande försäkring

Om du inte har fått ett beslut om en utbetalning kan du ändra din månadsansökan. Du hittar den under fliken Månadsansökan.

Om du har fått ett beslut behöver du begära omprövning. Du gör det under Klaga/fråga på beslut i Mina sidor. Besktiv vad som har blivit fel och hur du vill att beslutet ska ändras. 

Gamla försäkringen

Du hittar alla dina tidrapporter under fliken Tidrapport. Välj den du vill ändra och förklara vad som har blivit fel. 

Hur ändrar jag min månadsansökan eller tidrapport?

Nuvarande försäkring

Om du inte har fått ett beslut om en utbetalning kan du ändra din månadsansökan. Du hittar den under fliken Månadsansökan.

Om du har fått ett beslut behöver du begära omprövning. Du gör det under Klaga/fråga på beslut i Mina sidor. Besktiv vad som har blivit fel och hur du vill att beslutet ska ändras. 

Gamla försäkringen

Du hittar alla dina tidrapporter under fliken Tidrapport. Välj den du vill ändra och förklara vad som har blivit fel. 

Senast uppdaterad: