Gå till huvudinnehållet Gå till menyn
Gå till startsidan

Medlemskap

Bli medlem

Hur blir jag medlem?

Det är lätt att bli medlem. Du behöver bara ha en e-legitimation, till exempel ett Mobilt BankID, för att ansöka online.

Hur går det med min ansökan om medlemskap?

För att se hur det går med din ansökan kan du ringa till oss eller skicka ett meddelande på Mina sidor, Mitt medlemskap.

Kan jag bli medlem?

Du kan bli medlem hos oss om du arbetar, eller senast arbetade, inom vårt verksamhetsområde.

Läs mer om vårt verksamhetsområde här.

Vårt verksamhetsområde

Du leder, utvecklar eller administrerar Sveriges välfärd och arbetar eller arbetade senast i en kommun, en region, ett bolag eller en stiftelse inom det kommunala området. Du kan också arbeta eller senast ha arbetat i en privatägd verksamhet kopplad till skola, vård och omsorg, eller i Svenska kyrkan, ett annat trossamfund eller en ekumenisk organisation.

Varför har jag fått avslag på min ansökan om medlemskap?

Du hittar orsaken till avslaget i beslutsbrevet. Har du ytterligare frågor om beslutet kan du ringa till oss eller skriva ett meddelande i Mina sidor, Mitt medlemskap.

Byta a-kassa

Blir mitt medlemskap sammanhängande?

Om du byter a-kassa i ett månadsskifte så blir ditt medlemskap sammanhängande.

Hur byter jag a-kassa?

Om du vill byta till vår a-kassa behöver du ansöka om medlemskap.

Om du vill att vi hjälper dig att byta a-kassa kryssar du i ”Jag vill ha hjälp att byta”. Vill du inte att vi hjälper dig med bytet behöver du själv avsluta ditt medlemskap i din nuvarande a-kassa.

Bli medlem

Jag har bytt jobb – behöver jag byta a-kassa?

Om du har fått ett nytt jobb men fortfarande arbetar inom vårt verksamhetsområde behöver du inte byta a-kassa.

Om du byter a-kassa för att du börjar arbeta i ett annat verksamhetsområde är det viktigt att du ansöker om medlemskap i den nya a-kassan samtidigt som du avslutar ditt medlemskap hos oss.

Avsluta medlemskapet

Är mitt medlemskap avslutat?

För att avsluta ditt medlemskap loggar du in på Mina sidor, Mitt medlemskap. När du loggat in med ditt bank-id väljer du "Medlemstid" och där hittar du alternativet för att avsluta ditt medlemskap.

Hur avslutar jag medlemskapet?

För att avsluta ditt medlemskap loggar du in på Mina sidor, Mitt medlemskap. När du loggat in med ditt bank-id väljer du "Medlemstid" och där hittar du alternativet för att avsluta ditt medlemskap.

Senast uppdaterad: