Gå till huvudinnehållet Gå till menyn
Gå till startsidan

Du får alltid ett beslut av oss

Om du tycker att beslutet är fel kan du begära att vi omprövar det. Vi går då igenom ärendet på nytt. Om vi har omprövat ärendet och du fortfarande tycker att beslutet är fel kan du överklaga det till förvaltningsrätten.

Regelverket är statligt, det är riksdagen som beslutar om reglerna som styr ersättningen från oss. Det betyder att alla a-kassor följer samma regler.

Så här begär du omprövnig eller överklagar ett beslut

Skriv och förklara varför du tycker att beslutet är fel och hur du vill att beslutet ska ändras. Om du får hjälp av någon annan ska du skicka med en fullmakt.

Vi måste få din begäran om omprövning eller din överklagan inom två månader från den dag du fick beslutet, annars kommer din begäran att avvisas.

Skicka din omprövningsbegäran eller överklagande i Mina sidor

Skicka din omprövningsbegäran eller ditt överklagande i Mina sidor. Du kan även bifoga bilagor.

Om du inte använder Mina sidor kan din begäran skickas per post. Kom ihåg att ange ditt personnummer och dina kontaktuppgifter.

Vi skickar din överklagan, och övriga handlingar i ditt ärende, vidare till förvaltningsrätten.

Adress för omprövning och överklaganden

Arbetslöshetskassan Vision
Fe 53
930 88 Arjeplog

Om du vill söka skadestånd från staten

Om du anser att vi har gjort något fel som har orsakat skada för dig kan du begära skadestånd.

Felaktig information eller hantering av ett ärende

Om du anser att vi har orsakat dig skada genom att ha lämnat felaktig information eller brustit i vår hantering av ditt ärende vänder du dig till:

Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen
Box 210
641 22 Katrineholm

Beslutet orsakat skada

Om du anser det är vårt beslut som har orsakat dig skada eller att vi inte har fattat ett beslut i ditt ärende vänder du dig till:

Justitiekanslern
Box 2308
103 17 Stockholm

Senast uppdaterad:

Mer om så här fungerar försäkringen