Gå till huvudinnehållet Gå till menyn
Gå till startsidan

Vad behöver jag göra när jag har ersättning?

Arbetslöshetsförsäkringen är en omställningsförsäkring. Du får a-kassa om du gör vad du kan för att lösa din situation och hitta ett nytt arbete.

När du får ersättning från a-kassan måste du sköta ditt arbetssökande på det sätt som Arbetsförmedlingen och du kommit överens om. Du ska bland annat aktivt söka arbete och på annat sätt försöka lösa din situation.

Utgå från din planering med Arbetsförmedlingen; av den framgår till exempel hur många arbeten per månad du behöver söka. Om du inte följer din planering kommer Arbetsförmedlingen att meddela oss och du riskerar att stängas av från ersättning.

Det här behöver du göra

1. Gör en planering tillsammans med Arbetsförmedlingen.

Alla som söker ersättning behöver göra en planering tillsammans med Arbetsförmedlingen. Det är en överenskommelse mellan dig och Arbetsförmedlingen om vad du ska göra för att få ett jobb och vilket stöd Arbetsförmedlingen kan ge dig. Du är även skyldig att medverka när planeringen behöver uppdateras.

2. Lämna in din aktivitetsrapport i tid.

I början av varje månad behöver du rapportera vilka jobb du har sökt och vilka andra aktiviteter du har gjort under föregående månad. Du skickar in aktivitetsrapporten på Arbetsförmedlingens hemsida någon gång mellan den första och den 14:e varje månad. Om rapporten inte kommer in i tid skickar Arbetsförmedlingen ett meddelande till oss.

3. Kontakta Arbetsförmedlingen på utsatt tid.

Det är viktigt att du går på bokade möten eller på annat sätt kontaktar Arbetsförmedlingen eller en av deras kompletterande aktörer. Det gäller oavsett om ni har kommit överens om det, eller om Arbetsförmedlingen eller den andra aktören har bestämt det ensidigt.

4. Söka anvisade arbeten.

Om Arbetsförmedlingen anvisar dig att söka ett arbete som de bedömer är lämpligt för dig är det viktigt att du söker arbetet. Om du tycker att ett arbete inte är lämpligt ska du kunna visa det.

5. Söka arbeten aktivt.

Arbetslöshetsförsäkringen är en omställningsförsäkring. Du får ersättning i utbyte mot att du gör vad du kan för att hitta ett nytt arbete. Du ska bland annat aktivt söka arbete och på annat sätt försöka lösa din situation.

I din planering med Arbetsförmedlingen står det hur många arbeten du förväntas söka varje månad och inom vilka branscher. Av planeringen framgår också om du får begränsa dig till att söka arbeten där du bor. När vi bedömer om du sökt arbete aktivt utgår vi från vad som står i din planering.

Alla som inte aktivt söker arbete stängs av från ersättning. Observera att det inte finns någon godtagbar anledning till att inte aktivt söka arbete.

Alla som inte aktivt söker arbete stängs av från ersättning. Observera att det inte finns någon godtagbar anledning till att inte aktivt söka arbete.

Om du inte sköter ditt arbetssökande

Om du inte gjort det som nämns ovan sköter du inte ditt arbetssökande på rätt sätt enligt försäkringens regler. Kan du inte visa att du haft godtagbara skäl får du en varning. Om det händer igen inom samma ersättningsperiod stängs du av från ersättning.

Så här trappas åtgärderna upp:

  • 1:a gången får du en varning.
  • 2:a gången stängs du av från ersättning 1 dag.
  • 3:e gången stängs du av från ersättning 5 dagar.
  • 4:e gången stängs du av från ersättning 10 dagar.
  • 5:e gången har du inte längre rätt till ersättning.

Femte gången kan du inte få ersättning förrän du har uppfyllt ett nytt inkomstvillkor.

Vad är en avstängningsdag?

Som avstängningsdag räknas dagar du arbetat eller skulle ha fått ersättning. Om du till exempel är sjuk en dag räknas inte den dagen som en avstängningsdag eftersom du då inte skulle ha fått ersättning.

Vi kan som mest räkna av fem avstängningsdagar per vecka.

Vilka arbeten är lämpliga?

Arbetslöshetsförsäkringen är ingen yrkesförsäkring. Du kan inte tacka nej till ett arbete bara för att det inte är inom ett särskilt yrkesområde. Du behöver söka och ta alla lämpliga arbeten och delta i arbetsmarknadsåtgärder.

Vi kan göra bedömningen att ett arbete inte är lämpligt om:

  • arbetsvillkoren inte är jämförbara med vad som bestämts i kollektivavtal, det råder arbetskonflikt eller om bestämmelser om arbetsmiljö inte följs.
  • du med läkarintyg kan visa att det finns det medicinska skäl som gör att du inte kan ta vissa arbeten.
  • inkomsten är mindre än 90 procent av din ersättning per dag från a-kassan.

Tänk på det här när du aktivitetsrapporterar!

Vi får många meddelanden om aktivitetsrapporter som inte har kommit in i tid. Den vanligaste orsaken till det är missförstånd eller bristande information om vad som gäller.

Vanliga frågor

När ska jag skicka in aktivitetsrapporten?

Skicka in aktivitetsrapporten mellan den 1:a och den 14:e varje månad.

Det är bara om den 14:e infaller en helg, en röd dag eller om Arbetsförmedlingen har stora tekniska problem som slutdatumet ändras. Det är därför bra att utgå från att den 14:e alltid är slutdatum för säkerhets skull.  

Det är alltid bättre att vara ute i god tid innan den 14:e. Då kan du oftast lösa eventuella problem som uppstår innan det är för sent att skicka in aktivitetsrapporten. 

Jag har sparat min aktivitetsrapport. Räknas den som inlämnad?

Nej. När du fyllt i de arbeten du sökt och aktiviteter du gjort på din aktivitetsrapport får du välja om du vill spara den eller skicka in den. Det är bara om du väljer att skicka in aktivitetsrapporten som Arbetsförmedlingen kan se den och den räknas som inlämnad. Du kan välja att spara aktivitetsrapporten om du vill fortsätta att fylla i den vid ett senare tillfälle. Om du har sparat din aktivitetsrapport är det viktigt att du kommer ihåg att skicka in den i tid. 

Kan jag skicka in aktivitetsrapporten i efterhand?

Det går inte att skicka in aktivitetsrapporten i efterhand.

Om du inte har skickat in aktivitetsrapporten i tid finns det ingen möjlighet att skicka in den i efterhand. Arbetsförmedlingen vill oftast att du redovisar arbeten och aktiviteter för den aktivitetsrapport du missat under nästa månad. Det räknas inte som att du skickat in den missade aktivitetsrapporten i tid.

Måste jag skicka in en aktivitetsrapport när jag får karens eller ersättning?

Om du har sökt och fått ut ersättning, eller om avstängningsdagar eller karensdagar dragits, för en månad ska du alltid skicka in aktivitetsrapport för den månaden. 

Jag har inte skickat in aktivitetsrapporten i tid. Vad händer nu?

Du måste ha haft ett godtagbart skäl till att inte skicka in aktivitetsrapporten i tid, annars får du en varning eller stängs av från ersättning några dagar. 

Ett godtagbart skäl måste vara något som hindrat dig från att skicka in aktivitetsrapporten. Det räcker inte med att det har varit svårare att aktivitetsrapportera. Till exempel är det ett godtagbart skäl om du varit så sjuk att du varit sängliggande och inte har kunnat söka arbete. Om du har varit lite förkyld och fortfarande söker ersättning under de dagar du är sjuk förväntas du också klara av att skicka in aktivitetsrapporten.

Tänk på att meddela förändringar

Det är viktigt att du informerar oss om din situation förändras, så snart som möjligt men senast 14 dagar efter att du själv fick reda på förändringen. På så sätt undviker du att ersättning betalas ut fel. Ersättning som betalas ut fel ska betalas tillbaka till oss. Tänk på att ditt medlemskap, alltså din försäkring och din ersättning, kan upphöra om du inte informerar oss om förändringar.

Senast uppdaterad:

Mer om jag har ersättning nu