Gå till huvudinnehållet Gå till menyn
Gå till startsidan

Vanliga frågor

 Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Populära frågor

Blir mitt medlemskap sammanhängande?

Om du byter a-kassa i ett månadsskifte så blir ditt medlemskap sammanhängande.

Jag hittar inte min faktura!

Du hittar dina betaluppgifter under Betalningar om du loggar in på Mina sidor, Mitt Medlemskap.

Jag har inte skickat in aktivitetsrapporten i tid. Vad händer nu?

Du måste ha haft ett godtagbart skäl till att inte skicka in aktivitetsrapporten i tid, annars får du en varning eller stängs av från ersättning några dagar. 

Ett godtagbart skäl måste vara något som hindrat dig från att skicka in aktivitetsrapporten. Det räcker inte med att det har varit svårare att aktivitetsrapportera. Till exempel är det ett godtagbart skäl om du varit så sjuk att du varit sängliggande och inte har kunnat söka arbete. Om du har varit lite förkyld och fortfarande söker ersättning under de dagar du är sjuk förväntas du också klara av att skicka in aktivitetsrapporten.

Jag har sagt upp mig själv, kan jag få a-kassa?

Vanligtvis blir man avstängd från ersättning under en tid om man har valt att säga upp sig själv. För att inte stängas av måste du ha haft starka skäl att säga upp dig.

När det har gått 112 kalenderdagar efter den sista anställningsdagen är avstängningen överspelad oavsett om man har klarat av alla avstängningsdagar eller inte. Du kan läsa mer om avstängningsdagarna här.

Senast uppdaterad: