Tillgänglighetsredogörelse för Arbetslöshetskassan Vision
Har du upptäckt något som inte fungerade? Vi tar tacksamt emot feedback om hur vi kan förbättra oss.

Vi hjälper dig
Kontakta oss så kommer vi återkoppla på ett sätt som fungerar för dig, och se till att du får den hjälp du behöver så snart som möjligt.
Mejl: synpunkter@akassanvision.se
Telefon: 0771-773 800
Postadress: Box 7605, 103 94 Stockholm
Tillgängligt formulär:
Du kan ringa oss vardagar mellan klockan 9.00 och 15.00.
Vår hemsida www.akassanvision.se
Så vitt vi vet så kan du uppleva följande problem på vår webbplats:
- Som person med behov av skärmläsare eller andra hjälpmedel kan du stöta på vissa ord på engelska som läses upp felaktigt av skärmläsare.
- Som mobilanvändare med samtidigt behov av skärmläsare kan du uppleva problem med att menyknappar i underliggande nivå får fokus och läses upp trots att undermenyn inte är utfälld.
- Som person med kognitiv nedsättning, nedsatt syn eller behov av skärmläsare kan du uppleva en viss förvirring då några av våra knappar är understrukna och ser ut som länkar.
- Som användare av skärmläsare kan du uppleva att dekorativa bilder läses upp, även om de inte har något viktigt innehåll. Det kan göra att du får höra information som egentligen är onödig.
- Som tangentbordsanvändare för navigering kan du uppleva problem med vår chatbot. Fokus hamnar på delar som inte är synliga.
Digital tillgänglighet hos oss
Vi strävar alltid efter att erbjuda en så god tillgänglighet som möjligt, men vi inser också när vi inte nått hela vägen fram. Vi arbetar löpande med förbättringar, och vi skulle bli väldigt tacksamma om du kunde rapportera alla brister du märker av till vår kundtjänst. På så sätt blir det lättare för oss att upptäcka och åtgärda felen. I den här sektionen beskriver vi tillgängligheten på vår hemsida och sociala medier.
Detaljerad lista med brister
Språk för del av sida
Beskrivning: Vissa engelska ord på webbplatsen saknar språkattribut, vilket kan leda till felaktig uppläsning i skärmläsare.
Vad vi gör: Vi arbetar med att lägga till korrekta språkattribut.
Fokusordning
Beskrivning: Menyknappar i underliggande nivå får fokus och läses upp trots att menyn inte är utfälld (problemet upptäckt vid användning av Android i kombination med TalkBack).
Åtgärd: Vi samarbetar med utvecklingsteamet för att justera fokusordningen.
Information och relationer
Beskrivning: Vissa knappar på webbplatsen är understrukna trots att de inte är länkar, vilket kan skapa förvirring.
Åtgärd: Vi samarbetar med designteamet för att förbättra utseendet.
Alt-texter för dekorativa bilder
Beskrivning: Dekorativa bilder brukar markeras med en tom alt-text för att de ska döljas för skärmläsare. Vi saknar möjlighet att ange tom alt-text på dessa bilder, vilket kan göra att skärmläsare läser upp onödig information.
Åtgärd: Vi arbetar för att kunna hantera tomma alt-attribut på dekorativa bilder.
Dokument i pdf-format
Beskrivning: Alla pdf-dokument är inte helt tillgängliga. Vissa pdf-dokument är inte skapade på rätt sätt (taggade) så att de fungerar med skärmläsare. Bilder och diagram saknar i vissa dokument alternativtexter.
Åtgärd: Vissa pdf-dokument kommer det vara svåra att kunna tillgänglighetsanpassa i efterhand. Vår ambition är att alla nya dokument ska vara tillgänglighetsanpassade.
Så här arbetar vi med tillgänglighet
Tillgänglighet är viktigt för oss. Vi känner ett starkt ansvar för att alla användare ska kunna få samma förutsättningar när de besöker vår hemsida, och arbetar därför ständigt med att förbättra oss, både rent tekniskt och innehållsmässigt på webbplatsen.
I utvecklingen av vår hemsida var vi noga med att prata med vår leverantör om vikten av tillgänglighet, ett fokus som fanns med i hela utvecklingsprocessen och som lever kvar även efter. Vi vet med oss att även om vi har goda kunskaper i området så kan vi inte allt, och därför har vi valt att be dem som är mer kunniga att se över vår hemsida och ge tips om förbättringar.
Till stor del följer vi de lagkrav som beskrivs i WCAG 2.2, men vi är medvetna om att vi ännu inte nått hela vägen fram. De brister som finns med i den här redogörelsen är de vi vet om i nuläget, i de fall fler brister uppdagas kommer vi lägga till även dem, och givetvis sträva efter att åtgärda dem så snart som möjligt.
Hur rapporterar jag tillgänglighetsbrister?
Vi skulle bli tacksamma om du först och främst berättar om dina svårigheter att få tillgång till det vi erbjuder, så att vi kan åtgärda dem och hjälpa dig vidare. Det finns instruktioner om hur du gör det under rubriken ”Vi hjälper dig”. Vi värdesätter din feedback högt.
Digg ansvarar för tillsyn av lagen om tillgänglighet
Det är Myndigheten för digital förvaltning (Digg) som ansvarar för tillsyn av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Digg och påtala det.
Här kan du anmäla bristande tillgänglighet som drabbat dig (extern länk)